Du har en nettleser som vi ikke støtter. Les om godkjente OS/nettleserversjoner

Hopp til hovedmeny Hopp til innholdet

Kommunale hjemmetjenester på nett

Enkel kontakt med hjemmetjenestene i din kommune på helsenorge.no. Hensikten er å styrke samarbeidet mellom tjenestemottakere, pårørende og ansatte i kommunen i forbindelse med daglig utførelse av tjenester i hjemmet.

Hvis du mottar kommunale helsetjenester og bor i et område som deltar i utprøvingen av disse tjenestene på helsenorge.no, kan du nå for eksempel:

Områder som deltar

  • Oslobydelene Østensjø, Frogner, Grünerløkka og Alna
  • Åsane bydel i Bergen.

For å bruke det nye tilbudet må du allerede motta hjemmetjenester fra din kommune.

Tilbudet vil gradvis bli utvidet til flere bydeler og kommuner, og for flere kommunale tjenester.

Her finner du mer informasjon om alle tjenestene på helsenorge.no.

Meldinger fra helse- og omsorgstjenestene i kommunen

Meldingene du sender på helsenorge.no kan erstatte beskjeder og spørsmål som du hittil bare har gjort per telefon, papir eller andre måter.

Når du henvender deg til helse- og omsorgstjenestene i din kommune via helsenorge.no vil de svare via helsenorge.no.

  • Du kan forvente å få svar første virkedag etter at du har sendt en melding.
  • Du kan starte nye meldinger fra helsekontakter-tjenesten når du er logget inn på helsenorge.no.
  • Du kan bare sende meldinger til tjenester du mottar, og som har åpnet for kontakt via helsenorge.no.
  • Meldingene fra deg blir bare lest av ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har lov til å se opplysninger om deg.
  • Du vil få varsel om nye meldinger til deg på tekstmelding eller e-post, avhengig av hva du foretrekker, slik at du vet når du skal logge inn.
  • Nye meldinger finner du i meldingstjenesten når du er logget inn på helsenorge.no. Der kan du også besvare meldinger du har mottatt.

Slik sender og mottar du meldinger på helsenorge.no (PDF).

Hvordan endre varsel om nye meldinger?

Du kan selv styre hvordan du varsles om nye meldinger på helsenorge.no.

Du vil få varsel på tekstmelding om nye meldinger fra kommunen, hvis du ikke selv velger noe annet. For å gjøre endringer, gå til «Profil og innstillinger» når du er innlogget, og velg «Kontaktinformasjon og varseloppsett».

Du kan endre fra tekstmelding til e-post, eller du kan skru av disse varslingene helt hvis du velger «Begrenset varsling».

Les mer om varsler på helsenorge.no.

Andre kan bruke Helsenorge-tjenestene på dine vegne

Du kan gi andre fullmakt til å bruke tilbudet på vegne av deg. Du bestemmer selve hvilke personer du ønsker å gi fullmakt til, men de må være 18 år eller eldre.

For å bruke helsenorge.no på vegne av andre logger du først inn som deg selv. Deretter velger du hvem du vil se opplysningene for eller utføre tjenester på vegne av.

Slik gir du fullmakt til å bruke tjenestene på helsenorge.no på dine vegne (PDF).

Det er mulig å trekke tilbake fullmakten når som helst på helsenorge.no.

Varsler om meldinger eller utførte hjemmebesøk

Varsler om nye meldinger

Du kan motta varsler om nye meldinger på helsenorge.no for personer du har fullmakt for. Gå til «Profil og innstillinger» når du er innlogget ved å klikke på navnet ditt øverst til høyre i bildet, og velg «Kontaktinformasjon og varseloppsett».

Slik kan pårørende sette opp varsel for utførte hjemmebesøk (PDF).

Varsler om utførte hjemmebesøk

NB! Denne tjenesten gjelder foreløpig kun Oslo kommune.

Det er mulig å motta et varsel per e-post eller tekstmelding når et hjemmebesøk er utført. Dette er først og fremst av interesse for pårørende av tjenestemottakere.

For å motta dette varselet må disse tre tingene være på plass:

  1. Både tjenestemottaker og pårørende må være aktive på helsenorge.no, det vil si de må ha logget på og godtatt bruksvilkårene.
  2. Den pårørende må ha fått fullmakt til å representere tjenestemottaker på helsenorge.no. Fullmakten må gjelde «Alle områder» eller kun tjenesteområdet «Timeavtaler og behandlere»
  3. Den pårørende må så gå inn på sitt varseloppsett på helsenorge.no og oppgi at de ønsker å motta dette varselet. Dette gjøres slik:
    • Gå til «Profil og innstillinger» når du er innlogget, og velg «Kontaktinformasjon og varseloppsett».
    • Under «Hvilke type varslinger vil du ha?», velg «Alle varsler».
    • Huk av under «Vil du ha samme varsler for andre du representerer».

Se avtaler om hjemmebesøk

På helsenorge.no kan du se avtaler om hjemmebesøk. Det er foreløpig kun tjenestene hjemmesykepleie og praktisk bistand som er aktivert.

Logg inn på helsenorge.no og gå til meldingstjenesten for å se avtalene.

Les mer om timeavtaler på helsenorge.no

Kom i gang

Slik kommer du i gang på helsenorge.no:

  • Logg deg inn på helsenorge.no.
  • Du må bruke BankID eller tilsvarende når du logger inn. Les mer om BankID på bankid.no.
  • For å bruke tilbudet må du ha akseptert bruksvilkårene. Dette kan du kan gjøre når du logger inn.
  • Fra du aksepterer bruksvilkårene vil det ta én dag før du kan bruke det nye tilbudet på helsenorge.no.

Se veiledning for å komme i gang med helsenorge.no (PDF).

Videoklipp som hjelper deg i gang

Det er laget noen korte videoklipp som viser deg hvordan du kommer i gang med noen vanlige gjøremål på Helsenorge:

Hjelp og brukerstøtte

Har du spørsmål om bruk av den digitale løsningen, ring 800HELSE (800 43 573)

Har du spørsmål om hjemmetjenestene du mottar, ta kontakt med din kommune.