Arbeidstaker på skip
Er du norsk statsborger eller statsborger i et annet EU/EØS-land og er arbeidstaker på et skip i utenriksfart? Da kan du ha rett til å få dekket utgifter til helsetjenester ved opphold i utlandet. Gå gjennom alle stegene i denne veiviseren, og du får et godt bilde av hvilke rettigheter du har, og hva du må gjøre. Søknadsskjema finner du på steg 5.
Medlemskap i den norske folketrygden
For å ha rett til å få dekket utgifter til helsetjenester ved opphold i utlandet, må du være medlem i den norske folketrygden.
Du er i utgangspunktet pliktig medlem i folketrygden hvis du er statsborger i Norge eller et annet EU/EØS-land, og du er bosatt eller oppholder deg i utlandet som arbeidstaker på et norsk skip i utenriksfart. Skipet må være registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) eller Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS).
Hvis du er arbeidstaker på et utenlandsk skip, må du avklare ditt medlemskap i den norske folketrygden med Nav.
Les mer på nav.no om rettigheter i folketrygden for arbeidstakere på skip.
Eksempel
Marte anses som bosatt i Norge. Hun jobber som maskinist på et norsk skip registrert i NOR. Skipet går i utenriksfart, og Marte har rett til helsetjenester ved opphold i utlandet.
Helserettigheter i EU/EØS
Hvis du er medlem i den norske folketrygden, har du rett til å få dekket helsetjenester mottatt i andre EU/EØS-land.
Hvis du mottar helsehjelp under et midlertidig opphold i et annet EU/EØS-land, kan du benytte Europeisk helsetrygdkort. Hvis du ikke får benyttet helsetrygdkortet eller ikke oppfyller vilkårene for å få kortet, kan du søke Helfo om refusjon. Du finner mer informasjon om dette på siden «Oversikt over helsehjelp i andre EU/EØS-land».
Hvis du er bosatt i et annet EU/EØS-land og mottar helsehjelp i Norge eller i bostedslandet ditt, kan du lese mer om rettighetene dine på siden om arbeidstakere som jobber i Norge, men ikke bor her.
Eksempel
Marte har feber og oppsøker lege mens skipet ligger til kai i Marseilles i Frankrike. Hun får antibiotika og beskjed om å ta kontakt med lege på ny om hun ikke blir bedre. Hun viser helsetrygdkortet sitt og betaler bare en egenandel.
Helserettigheter utenfor EU/EØS
Er du pliktig medlem i den norske folketrygden, har du rett til å få dekket helsetjenester mottatt i land utenfor EU/EØS. Da gjelder reglene om utvidet stønad.
Eksempel
Marte setter seg inn i reglene om utvidet stønad og finner ut at hun kan få dekket helsetjenester også utenfor EU/EØS hvis hun blir syk.
Reiseutgifter kan dekkes
Reiseutgifter utenfor EU/EØS dekkes etter de samme reglene som gjelder i Norge.
Som i Norge er hovedregelen at du får dekket reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Du må reise til det geografisk nærmeste stedet helsetjenesten kan gis. Les om egenandeler og satser.
Hvis det ikke finnes et forsvarlig helsetilbud der du oppholder deg, må du få dette bekreftet fra lege på oppholdsstedet for å kunne få dekket reise- og oppholdsutgifter i forbindelse med behandling. Bekreftelsen må inneholde informasjon om at det er medisinsk nødvendig å reise til en annen by eller et annet land, samt hvor det nærmeste forsvarlige helsetilbudet finnes.
Hvis det er medisinske eller behandlingsmessige grunner til å ha med ledsager, vil også denne kunne få dekket sine reiseutgifter.
For å få dekning må reisen være lengre enn ti kilometer hver vei og koste mer enn lokal minstetakst med rutegående transportmiddel. Du må betale en egenandel per reise.
Hvis du skal søke om refusjon for reiseutgifter, gjør du dette på samme skjema som du bruker når du søker refusjon for helseutgiftene dine. Skjema finner du på steg 5.
Eksempel
Fordi det hastet å få Marte til behandling, ble hun fraktet i luftambulanse til et sykehus 15 mil unna båten. Hun har fått dokumentasjon fra legen på at sykehuset hun ble fraktet til, var nærmeste sted med forsvarlig helsetilbud, og at det var nødvendig med luftambulanse. Hun har også dokumentasjon på hvor båten befant seg da hun ble hentet av luftambulansen. På bakgrunn av dokumentasjonen kan Martes arbeidsgiver få dekket reiseutgiftene utover egenandelen.
Send søknad til Helfo
Når behandlingen er utført, må søknad om refusjon sendes til Helfo. Søknaden må sendes innen 6 måneder.
Du må sende skjema og dokumentasjon til Helfo innen 6 måneder fra behandlingsdato. Hvis du ikke har gjort opp på stedet, men har betalt i etterkant, beregner vi fristen fra betalingsdatoen.
Søknaden må inneholde
- nødvendig dokumentasjon på helsetilstand, undersøkelser og eventuelt behandling
- dokumentasjon på hvilke typer behandlinger som er utført
- spesifiserte kvitteringer eller spesifisert faktura med dokumentasjon på at du har betalt for alle utgifter
Du kan sende søknad ved å bruke digitalt skjema hvis arbeidsgiveren din ikke har dekket utgiftene dine.
Hvis arbeidsgiveren din har dekket utgiftene dine, eller arbeidsgiveren din skal søke om refusjon på vegne av deg, må papirskjema benyttes. Du kan også benytte papirskjema hvis du ikke har mulighet til å søke digitalt.
Send inn følgende skjema sammen med dokumentasjon til Helfo:
Hvis du søker selv, må arbeidsgiveren din fylle ut punkt 4 på søknadsskjemaet hvis de har dekket utgiftene.
Du eller arbeidsgiveren din må legge ved oppdatert dokumentasjon som bekrefter navnet på skipet og tidsperioden arbeidsavtalen gjelder for.
Søknaden sendes til Helfo, Postboks 2415, 3104 Tønsberg.
Eksempel
Martes arbeidsgiver sender inn søknadsskjema til Helfo. Arbeidsgiveren sørger for å legge ved all nødvendig dokumentasjon.
Informasjon om digitalt skjema
Fullmakt ved Helfo-henvendelser
Kontakter du Helfo på vegne av noen andre, må du ha fullmakt. Foreldre/foresatte må også ha fullmakt fra barn over 16 år. Dette er fordi den helserettslige myndighetsalderen er 16 år.
Helseopplysninger er sensitiv informasjon som ikke bør sendes med e-post. Vi ber deg derfor om å sende fullmakten til Helfo som vedlegg i digitalt skjema, eller med brevpost til Helfo, Postboks 2415, 3104 Tønsberg. Husk å legge ved kopi av gyldig legitimasjon.